Informaatiovaikuttamisen monet kasvot

Informaatiovaikuttamisen monet kasvot

Katoaako medialukutaito mediaympäristön jatkaessa pirstaloitumistaan ja informaatiovaikuttamisen muuttuessa jokapäiväisemmäksi sekä yhä vaikeammin havaittavaksi.

Informaatiovaikuttamisella ja harhaanjohtavaa tietoa jakavilla on aina päämäärä oli se sitten taloudellinen tai aatteellinen. Sen tarkoitus on vaikuttaa meidän tunteisiin, muokata meidän ajatuksia ja mielipiteitä sekä aiheuttaa yleistä hämmennystä jopa kaaosta.

Meidän luottamilla medioilla ja tutkivalla journalismilla on tulevaisuudessa, jossa kilpailu silmäpareista korostuu ja mediakanavien määrä vain kasvaa yhä suurempi vastuu huolehtia välittämänsä tiedon luotettavuudesta.

 

Cyberwatch Finland studiolla keskustelemassa teemasta Informaatiovaikuttamisen monet kasvot

Petri Korhonen – Toimituspäällikkö – Otavamedia

Kuka informaatiovaikuttamista tekee ja keihin se kohdistuu. Tutkivan journalismin merkitys kasvaa mediakentän pirstaloituessa ja kohinan lisääntyessä on yhä vaikeampi löytää todellista tietoa. Miten mielipiteitäsi muotoillaan ja mitä tietoa yhteisösi välittää, mihin uskoa ja keneen voit luottaa.

Maria Pettersson – Toimittaja – Helsingin Sanomat

Kuka ja ketkä yrittävät vaikutta journalisteihin, uuden tutkimuksen mukaan uutena ilmiönä on noussut sosiaalisen median kautta yleisöstä tuleva painostus. Miten lobbaaminen ja informaatiovaikuttaminen eroavat toisistaan?

Tunnistammeko informaatiovaikuttamisen hiljaisetkin signaalit? Onko informaatiovaikuttamisen välisiä eroja nähtävissä esimerkiksi Euroopan ja Suomen välillä? Onko median uudelleen luokittelu tehtävä ja jos se tehdään, niin miten se tehdään.

Eero Hyvönen – Julkisen sanan neuvoston (JSN) puheenjohtaja

Kertooko kuva edelleen enemmän kuin 100 sanaa, ne feikitkin. Vastuullinen viestintä ja sananvapaus ei tarkoita, että saa sanoa mitä vaan, mutta vastuullinen vaikeneminen on eilistä.

Pasi Kivioja – Vapaa toimittaja – Viestintäyrittäjä

Miten informaatiovaikuttaminen ymmärretään? Onko se propagandaa lisättynä yksittäisten henkilöiden ja yhteisöjen viesteihin eri kanavissa. Pyrkimyksenä muokata yleistä mielipidettä oikealla tiedolla, puolitotuuksilla vai valehtelulla.

3 vinkkiä miten tunnistaa ja reagoida informaatiovaikuttamis kampanjan kohteeksi joutuessasi

  • Varaudu – kriisiviestintä strategiassa ja harjoiteltuna.
  • Reagointinopeus – riskin suuruuden analysointi ja kommentointi sen mukaan.
  • Miten tilanteesta palaudutaan normaalitilaan luottamusta menettämättä

Harri Junttila – Päätoimittaja – Alma Talent

Seuraammeko vain tiettyjä medioita ja vain tietyistä maista lähteneitä uutisointeja tiedostaen, että se vääristää kokonaiskuvaa.

Tekniikka ja ICT- toimittajien intohimot ei yleensä syki poliittisella kentällä, mutta tänä päivänä tämä ajattelu ei enää toimi, koska teknologiaa ei enää voi erottaa yhteiskuntaelämästä eikä politiikasta.

Informaatiovaikuttaminen ja lobbaaminen ovat synonyymejä vai ovatko?

Oletko huomannut, että löydät meidät myös sosiaalisen median kanavista? Voit seurata meitä LinkedInissä ja Twitterissä käyttämällä hashtägejä #cyberwatchFI #CyberCatchFI

Jaa tämä artikkeli

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Löysitkö etsimäsi?

Kerromme mielellämme lisää kyberturvallisuuspalveluistamme.